woensdag 10 februari 2016

Dek verwijderen

Bakboords dek

Eerste delen dek verwijderd
Het grootste probleem van onze boot was toch wel het lekkende dek. Dit dek bestaat uit teakhouten latten die op een soort van triplex ondergrond gespijkerd zitten. Tussen de latten zit dan weer een rubbercompound wat voor de afdichting moet zorgen.
Helaas heeft dit de tand der tijds niet kunnen doorstaan. Op diverse plaatsen heeft water een weg gevonden tussen de naden en ervoor gezorgd dat de triplex laag zo goed als volledig los is gaan zitten, waardoor het dek dan weer losser is gaan zitten, wat weer resulteerde in nog meer lekkende naden, enzovoorts, enzovoort.
Nu het schip met al zijn reparaties en nieuwe spanten weer stevig en voldoende stijf is, werd het eindelijk tijd om het dek aan te pakken.

We zijn als eerste begonnen met de strook dek aan de linkerkant van de roef. Voorzichtig zijn alle delen teak losgenomen van de ondergrond.  Hiervoor hebben we tientallen koperen spijkers uit de delen moeten verwijderen of, wat vaker nodig was, moeten doorzagen. Alle delen zijn vervolgens genummerd en ingetekend,  om ze later weer terug te kunnen plaatsen.

Na het verwijderen van de diverse dekdelen, afwerklatten en constructiedelen konden we uiteindelijk de dekbalkjes bereiken.
Dek volledig verwijderd
Maar na nadere inspectie hebben we besloten om alle zeven dekbalkjes onder het gangboord toch te gaan vervangen, voorafgaande aan het weer opbouwen van het dek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten